K-vitamin

Vitamin K upptäcktes av en dansk forskare 1929. Ett vitamin som är nödvändigt för blodets koagulation. – Men också för att föra in kalcium i benvävnaden, och är därför viktigt att få i sig för att undvika benskörhet. (Precis som magnesium, kalcium och vitamin D också behövs.)

Tillsammans med D-vitamin är det också viktigt för immunförsvaret, och man kan säga att de två är riktiga parhästar. – Som är beroende av att magnesium finns i tillräcklig mängd för att kunna göra sitt jobb i kroppen.

Om man inte har tillräckligt med vitamin K2, så lagras kalcium i vävnader där man inte vill ha det, och det kan hjälpa till att orsaka förkalkningar i blodkärl, tandsten, och även orsaka njursten, och förhårdna gallstenar, som från början är mjuka klumpar av kolesterol enkelt förklarat.

Att (särskilt under vinterhalvåret på våra breddgrader) inta både d-vitamin tillsammans med k-vitamin och magnesium (som de flesta har brist på tack vare urlakade jordar, dålig kost, sockerintag och stress) är viktigt för en bra hälsa.

K-vitamin har varit ett lite “okänt” vitamin, förutom att det är viktigt för koagulationen, och ges till nyfödda spädbarn i form av en spruta med syntetiskt framställd injektionsvätska (Vilket i mitt tycke är diskutabelt. Sen avnavling, så mammans k-vitamin hinner gå över till fostret innan klampning, har funkat hittills i evolutionen, tillsammans med amning. Eventuellt också en oral dos av naturligt vitamin om amningen inte fungerar, vore mycket bättre, då injektionsvätskan innehåller saker ett spädbarn inte behöver.)
Men nu börjar fler och fler få upp ögonen för hur viktigt det är för oss genom hela livet. – Och särskilt då vi blir medelålders, och riskerar benskörhet i högre grad än tidigare i livet.
Läkare vet tyvärr väldigt lite om näringsämnen generellt. Det läggs väldigt lite fokus på mineraler och vitaminer under utbildningen, och det är inte ovanligt att man ordinerar kalciumtabletter utan att samtidigt ordinera intag av magnesium och k-vitamin. – Vilket ironiskt nog gör den bensköre ännu mer benskör, och dessutom ökar risken för förkalkningar i blodkärl och organ…

Dela gärna!
  •  
  •  
  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.